Dobré rady

  • Magnetický PAS senzor je náchylný na nečistoty. Prostor mezi převodníkem a rámem vyfoukejte kompresorem.
  • Pokud kolo náhle nejede, mohl se Vám zaseknout senzor brzd.

 

Snímače obecně

Snímač brzd

Tyto snímače mají za úkol okamžitě vypnout elektromotor, jakmile zmáčknete brzdu. Nejčastěji je umístěn přímo v páčce brzdy. Také může být na vedení bovdenu brzdy. Často bývá tento snímač příčinnou, proč vaše elektrokolo nejede.

Magnetický PAS senzor

  • Je to základní snímač na magnetickém principu, který detekuje frekvenci šlapání. Je umístěn na klice s převodníkem. Dává řídicí jednotce signál, že jste začali šlapat, a ta podle vámi zvoleného stupně asistence začne dodávat stanovené množství elektrického proudu. Díky rozfázování magnetů by neměl sepnout při našlápnutí na volnoběh. Čím více má magnetů, tím je citlivější. Výhodou je, že je levný. Nevýhodou je poruchovost a nepřesnost. Pokud přestanete šlapat, motor ještě dvě sekundy zabírá, než se k němu tato informace dostane. To vám může připravit opravdu perné chvilky.

Torzní snímač

  • Dodává řídicí jednotce dva údaje. Stejně jako u PAS senzoru detekuje frekvenci šlapání. Dále informuje, jakou silou působíte na pedály. Jeho funkce je nejsnáze popsatelná při rozjezdu. Čím více se opíráte o pedál, tím větší výkon motor dává. S takovým senzorem je rozjezd velmi citlivý. Pokud pojedete do kopce a začnete šlapat větší silou, motor automaticky zvýší výkon a jízdu vám usnadní. Má vliv na dobré fázování motoru a vyšší dojezd elektrokola. Zároveň tento senzor dokáže zastavit asistenci motoru téměř okamžitě. Senzory brzd s tímto snímačem postrádají smysl. Torzní snímače jsou integrovány do středové osy. Jedinou nevýhodou může být snad jen vysoká cena.

Snímač otáček

  • Jeho funkce je stejná jako u tachometru. Řídicí jednotce udává rychlost otáčení kola (nejčastěji zadního) a ta potom vyhodnotí, zda už jedete rychlostí, kdy má omezit výkon motoru. Zároveň funguje jako čidlo tachometru pro displej. Obvod kola je potřeba nastavit. Tento snímač může být také přímo součástí elektromotoru.

Akcelerační páčka

  • Umožňuje jízdu bez šlapání (plyn). Páčka funguje na principu hallovy sondy a pro její montáž musí být v řídící jednotce připraven výstup. U přestavbových sad lze montovat páčku na všechny typy motoru včetně středových. 

Hallovy sondy

  • Jsou součástkou v elektromotoru. Nahrazují uhlíky v běžných typech elektromotorů a jejich úkolem je snímat polohu statoru a rotoru. Řídicí jednotka na základě těchto detekcí dodává do elektromotoru patřičnou polaritu napětí. V motoru jsou tři Hallovy sondy. Porucha byť jedné z nich zapříčiní nevyrovnaný chod motoru. Sondy jsou vyměnitelné.