Dobré rady

  • Nikdy nemyjte motor tlakově.
  • Vhodně přehazujte. U středových pohonů v kopci včas přehoďte na větší kolečko.
  • U nábojových pohonů nenechávejte všechnu práci na motoru. Předejdete poškození převodovky.
  • Pokud montujete ráfek s motorem, dejte pozor na správné zapojení konektoru. Také nezapomeňte na podložky, které zabraňují protočení motoru.
  • Nerozjíždějte se na těžký převod 

Pohony obecně

Středový pohon

Středový pohon je jednoznačně varianta s největší budoucností. Pohon je umístěn místo převodníku. Má několik výhod. Předně je zachováno rozložení těžiště v případě, že je baterie umístěna na rámu elektrokola. Tím je předurčen pro sportovní jízdu. Navíc můžete jednoduše využít převodů kola. Vhodným přehozením na zadní přehazovačce motoru hodně odlehčíte. Nehrozí potom přehřátí motoru a ztráta tahu.

Středový pohon má v sobě převodovku. Některé jsou opravitelné, jiné ne. Pokud budete vhodně přehazovat, nikdy jej nezničíte. Pohon je uložen hodně nízko, proto dávejte pozor, abyste ho neutopili na brodu nebo nepoškodili o kámen. Středové pohony mají obecně lepší přizpůsobivost frekvenci šlapání. Jsou tiché a při jízdě bez motoru nekladou žádný odpor. Jedinou vážnější nevýhodou je přenos síly přes řetěz, kde se ztratí část krouticího momentu. A samozřejmě následná údržba řetězu, protože na něj působíte silou trénovaného závodníka.

 

Pohon předního kola

Pohon je umístěn v náboji předního kola. Dnes je to už méně často používaný koncept. Největší využití má 

u městských kol. Pokud je baterie umístěna na nosiči, je kolo poměrně rovnoměrně vyváženo. Nevýhodou může být prokluz předního kola v záběru elektromotoru, poněkud horší ovládání řídítek a přejíždění nerovností(obrubník apod). Motory v předním kole jsou vybaveny převodovkou a volnoběžkou. Pokud používáte často vysoký stupeň asistence, můžete časem zničit plastová ozubení převodovky. Jedná se o opravitelný díl. Volnoběžka zajišťuje, aby se motor netočil, když jedete třeba z kopce bez asistence. I přesto klade motor mírný odpor. Elektrokolo s předním pohonem musí mít robustnější přední vidlici a pojistné podložky pod maticemi.

Pohon zadního kola

Pohon je umístěn v náboji zadního kola. Používají se dvě varianty. S převodovkou a bez převodovky. Pohony s převodovkou jsou menší než bez převodovky a platí pro ně totéž jako u předních nábojů. Pohony bez převodovky jsou takzvaně přímé a jsou na průměru o dost větší. Mohou mít výkon až 1500 W a je možné tímto pohonem při jízdě z kopce brzdit a dobíjet baterii. Jejich záběr při rozjezdu je aktivnější než u pohonů s převodovkou. V prudkém stoupání ale ztrácí výkon. I přesto jsou vhodné na jízdu s akcelerační páčkou, kdy nemusíte vůbec šlapat. Kola s pohonem na zadním kole v kombinaci s baterií umístěnou na zadním nosiči mají velice nerovnoměrné těžiště a hůř se ovládají. Určitě si nezapomeňte zamknout baterii, můžete ji snadno ztratit. Oprava defektu na zadním kole patří mezi náročnější.

Speciální systémy typu Fazua

Jedná se o pohon, který je součástí baterie. Ta je vložena do rámu kola, do kloubu umístěného ve středovém složení. Použitá baterie má u tohoto systému je 250Wh a i s unikátním řešením motoru a jeho převodu váží jen 2,7 kg. Své uplatnění našel především u silničních elektrokol. Výhodou je nejen nízká hmotnost, ale i aerodynamické uložení v rámu. Pro cyklistu potom není problém udržovat rychlost přes 25 km v hodině a výkon motoru si ponechat pouze k rozjezdu a do stoupání.